24.09.2014 13:27

Dálnice po čtvrtině století

Utíká to, v listopadu oslavíme čtvrtstoletí návratu svobody a demokracie. Brzy na to bude následovat výročí probuzení zájmu veřejnosti o trasu dálnice D3 na jih od Prahy. S plynoucím časem pozornost veřejnosti polevuje. Stavbaři teď řeší problémy kolem Českých Budějovic, které by chtěly dálnici využít, jako obchvat města. Jednou dojde ovšem i na středočeský úsek. Jestli za 10 nebo 20 let, neví nikdo. Zbývající čas je výzvou k nalezení optimální trasy. Když byla Strana Zelených ve vládě, scházel jen krůček ke schválení levnější a ekologičtější východní varianty D3 v koridoru stávající silnice I/3. Podél západní varianty poté každá obec hájila své zájmy. Libeř úspěšně odmítla vysoký most přes Zahořanské údolí, takže od Vrbiny k Dubíku by dálnice stoupala v úhlu převyšujícím normu, což bylo údajným důvodem odmítnutí využití modernizovaných úseků stávající silnice I/3.

Představu, jak by vypadalo okolí křižovatky D3 se silnicí Jílové - Petrov, lze získat na křižovatce D1 se silnicí Jesenice - Říčany. Pokud to někomu imponuje, měl by se tam přestěhovat. Převaha mladých na kandidátce jílovských Zelených mi dává naději, že bude komu předat štafetu k prosazení vedení dálnice tam, kde jsou zdroje a cíle dopravy.

Otakar Šmíd, září 2014

 

—————

Zpět