27.08.2014 16:34

Koncert v Pikovicích proti dálnici D3 Dolním Posázavím

3/2008 Zájmové sdružení obcí KLID uspořádalo v pátek 29.8.2008 v Pikovicích největší protestní akci za několik posledních let proti plánované dálnici D3, vedené Dolním Posázavím. Na koncertu proti dálnici D3 Posázavím vystoupily, bez nároku na honorář, hvězdy rockové a popové scény Anna K, David Koller a Michal Hrůza s doprovodnými skupinami a dále skupiny Kurtizány z 25. Avenue a Photolab.

V kempu v Pikovicích se v průběhu celého hudebního odpoledne a večera vystřídala více než tisícovka návštěvníků. V odpoledních hodinách převažovaly celé rodiny s dětmi, večer především příznivci hlavních vrcholů akce Davida Kollera a Anny K. Svůj nesouhlas s tzv. „stabilizovanou“ variantou dálnice D3, prosazovanou Středočeským krajem, Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, z pódia vyjádřili, vedle vystupujících interpretů, i představitelé členských obcí pořádajícího sdružení a také zástupci Strany zelených - poslankyně Kateřina Jacques a předseda středočeské krajské organizace Jiří Čejka. 

Organizátoři koncertu uspořádali jednorázovou petici proti „stabilizované“ variantě dálnice D3, kterou na místě podepsalo 765 dospělých účastníků akce.Petice byla předána Parlamentu České republiky.Zástupci EPS účastníky seznámili s možností, jak pomocí SMS zprávy vyjádřit nesouhlas se „stabilizovanou“ trasou dálnice D3 a současně vznést oficiální připomínku k dokumentu Ministerstva pro místní rozvoj nazvaného Politika územního rozvoje (info viz www.pur.eps.cz).

Sdružení obcí KLID prosazuje variantu dálnice D3 Promika 2008, která ve Středočeském kraji, v maximální možné míře, sleduje současnou trasu silnice I/3 z Prahy do Českých Budějovic. Trasa tak nenaruší zachovanou krajinu České Sibiře, Neveklovska a Dolního Posázaví, nezavleče tam tranzitní dopravu a uchrání ji od vzniku logistických komplexů.

V posledních týdnech se opakovaně v tisku objevily výroky středočeského hejtmana Petra Bendla a ministra dopravy Aleše Řebíčka, že varianta Promika 2008 by způsobila řadu dopravních kolapsů, její projednávání by stavbu zpozdilo a prodražilo. Organizátoři protestní akce však, na údajích z dopravního modelu, vypracovaného firmou City Plan pro Ředitelství silnic a dálnic dokládají, že naopak pouze varianta Promika 2008 významně ulehčí přetíženému úseku dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi a také silnici I/3 v celém úseku Votice-Benešov-Mirošovice. Z modelu dále vyplývá, že varianta Promika 2008 ušetří dopravou sužovaný jižní sektor Prahy (Krč, Michle, Modřany, Libuš, Kunratice, Šeberov, Vestec, Jesenice, Dolní Břežany) od úplného dopravního kolapsu, který by nastal po realizaci varianty „stabilizované“. Její trasování je dílem z 80. letech minulého století. Od té doby se však mnohonásobně zvýšila hustota osídlení v okolí Jesenice, v místě napojení stabilizované varianty D3 na Pražský silniční okruh. Nutnost budovat desítky kilometrů nových návazných komunikací a zkapacitnit stávající silnice, tak významně prodražuje realizaci stabilizované varianty. Bez těchto komunikací není provozovatelná. Prosazování zastaralého konceptu stabilizované dálnice D3 považuje sdružení Klid za nikam nevedoucí slepou uličku a za faktické oddalování stavby kapacitně dostačující komunikace z Prahy do Jižních Čech.  

Podrobné informace o problematice budou postupně zveřejňovány na adrese www.d3klid.cz

                                                                                       Ing. Jiří Janata. CSc.

—————

Zpět