12.09.2014 15:58

Poučili se plánovači dálnice D3 z osudu D8?

Když jsme se 8.srpna dozvěděli, že Krajský soud v Praze zakázal stavbu dálnice D3 přes Dolní Posázaví, mnohým se vybavilo, jak podobné rozsudky ohledně oficiální trasy dálnice D8 přes České Středohoří doprovodila televize sugestivními záběry dětí mořených výfuky aut. Když se 7. června u Litochovic sesul svah 200 x 500 metrů na dálnici D8, postavené navzdory varování geologů a ekologů, sugestivní záběry se nekonaly, ač jen samotná sanace je odhadována na rok a půl. O alternativních trasách (např. tunel Kubačka), navrhovaných ekology, se nikdo ani nezmínil. Zpráva ČTK z 31. července, že vláda odložila jednání o sanaci tohoto sesuvu a že ani miliardové investice nevyloučí případný další sesuv, prošla bez odezvy.

Velké deště, které ovlivnily sesuv u Litochovic na D8, se projevily i v trase D3. U Kozí Hůrky mezi Jílovým u Prahy a plánovaným dálničním mostem přes Sázavu se po těchto deštích propadly staré zlaté doly, jednak třípatrový žilník Ladislav (hloubka cca 250 m) a další, snad středověký důl. Je zde tedy zaděláno na další problém.

Jsou však i rozdíly mezi oběma dálnicemi. Zatímco dokončení D8 se před oním sesuvem předpokládalo do roka, středočeský úsek D3 je podle optimističtější alternativy ministerstva dopravy situován do období po roce 2025. V úvodu zmíněný rozsudek Krajského soudu v Praze v televizi komentoval starosta Olbramovic, jejichž centrem dosud prochází současná silnice z Prahy do Tábora. Nešťastné obyvatele (nejen) Olbramovic drží Ředitelství silnic a dálnic jako rukojmí, ač dobře ví, v jak vzdálené budocnosti by jim dálnice přes Dolní Posázaví ulevila.

Rozsudek Krajského soudu v Praze je příležitostí přehodnotit staré lobystické paradigma a za zlomek dálničních investic a termínů upravit stávající silnici na vystřídaný třípruh s obchvaty všech obcí na trase. A mimochodem: Do Písku vede čtyřpruh navazující na rychlostní silnici R4. Tak ještě obchvat Čimelic a jižní Čechy budou s Prahou propojeny dvěma kvalitními silničními spoji.

—————

Zpět