26.08.2014 09:59

Proniknout Prahou

V případě úspěchu lobby, která prosazuje dálnici D3, bude centrum Prahy zcela zahlceno tranzitní automobilovou dopravou.

 

Silničáři slibují Jihočechům a Středočechům rychlý příjezd do Prahy po dálnici D3 a tím ekonomické zvýhodnění jejich regionů. Středočeský hejtman Bendl a jihočeský hejtman Zahradník však, zdá se, pojímají tuto dálnici především jako svůj pomník. Řadu detailů této stavby přitom motoristům zamlčeli. Například to, že dálnice nepovede do Prahy, ale pouze na vnější městský okruh a přestane existovat někde poblíž Jesenice u Prahy. Řidiči se budou moci svobodně rozhodnout, jestli chtějí jet na kolabující D1, nebo na ucpanou Vídeňskou ulici. Jediná přímá cesta do centra bude k Vltavě na takzvanou Chuchelskou radiálu. Pokud tato informace nevzbuzuje žádné obavy, je dobré si před sebe rozprostřít mapu hlavního města Prahy a vzít v úvahu, že po dálnici D3 přijede rovněž několik desítek tisíc kamiónů pendlujících mezi severem a jihem Evropy. Tyto budou potřebovat co nejrychlejší spojení na Dálnici D8 vedoucí dále na sever, směrem na Drážďany a Berlín. Východní větev městského okruhu bude končit na D1. Dál okruh pokračovat nebude, jeho příprava je teprve v raném stádiu. Kam tedy dál? „Tato část okruhu je plně nahraditelná budovanou Vysočanskou radiálou a existující ulicí Kbelskou,“ říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Ovšem použití Vysočanské radiály a Kbelské ulice předpokládá, že vozidla z D3 se prostřednictvím Vídeňské ulice v Krči nebo prostřednictvím D1 na Spořilově napojí na stávající městský okruh (určený původně jen osobní dopravě), který je v těchto místech podle oficiálních měření už dnes nejzatíženější komunikací v Praze a exhalace zde mnohonásobně překračují všechny limity. A jaké jsou pak další možnosti spojení mezi oběma dálnicemi?
Trasa Vršovice, Vinohrady, Želivského, Ohrada, Libeň nechá chladnými snad jen ty, co odpočívají na přilehlých Olšanských hřbitovech. Také severojižní magistrálu kolem Národního muzea netřeba komentovat. Druhá severojižní magistrála pak vznikne při odbočení z D3 na Pražský okruh západním směrem, Lahovickou křižovatkou směr Smíchov, tunely Mrázovka a Strahovský. Dál to jak víme, zatím nevede, ale je intenzivně prosazována stavba poeticky zvaná Blanka, která je novou variantou tunelu pod Stromovkou, proti němuž jsme protestovali již na sklonku komunistického režimu. Blanka by propojila povrchovými i tunelovými úseky hradčanské ústí Strahovského tunelu s křižovatkou u mostu Barikádníků a tím by zavlekla do těsné blízkosti Pražské památkové rezervace dálkovou kontejnerovou dopravu.
Z uvedeného je zřejmé, že mlžení Ředitelství silnic a dálnic má zastřít neochotu k dokončení kompletního Pražského okruhu před započetím stavby dálnice D3. Analyzovat, z čeho tato neochota pramení, by byl námět na jiný článek. Jisté je však, že tento záměr Ředitelství silnic a dálnic je jednak v rozporu s programovým prohlášením současné vlády, ale hlavně je časovanou bombou, neboť kamiony, které na cestě mezi severem a jihem Evropy dnes způsobují kolaps na dálnicích kolem Mnichova, se po zprovoznění dálnice D3 budou snažit jakýmkoli způsobem proniknout Prahou.

Otakar Šmíd, Literární noviny č.25 z 18. června 2007

—————

Zpět